Doekle Terpstra over de transitie

Tom de Hoog interviewt Doekle Terpstra, voorzitter Techniek Nederland (foto: Robert Tjalondo)

De voorzitter van Techniek Nederland ziet een zonnige toekomstvoor de technische sector. Er drijven echter wel wat donkere wolken zijn blikveld binnen.

Tom de Hoog | CONTEXT sprak uitgebreid met hem over techniek, installateurs, opleidingen en wat er nodig is om Nederland te verduurzamen. Heel fijntjes merkt Terpstra op dat de installatiequote toeneemt en inmiddels al tussen de 40 en 50 procent bedraagt en dat het aandeel van de klassieke aannemerij daardoor afneemt. Met andere woorden:  het belang van techniek bij elk bouwproject groeit.

Om die groei aan te kunnen zijn goed opgeleide mensen nodig en daar verschijnt een donkere wolk. Er is een dramatisch tekort aan jonge vakmensen. Om de instroom daarvan te bevorderen zet Techniek Nederland samenwerkingsverbanden op tussen bedrijven en opleidingen. Ook meldt hij de ontwikkelingen rond de ‘hybride docent’ die met een been in het bedrijfsleven staat en met het andere in het onderwijs.

Natuurlijk komen ook visies en vergezichten aan bod. Dat verwacht je ook van de voorzitter van de grootste techniekclub in ons land.

Lees het volledige artikel

Brugboek en Brugweb voor groep 8’ers

Brugboek schooljaar 2018-2019
Brugboek schooljaar 2018-2019

Brugboek – en brugweb – zijn helemaal voor leerlingen van groep 8 in de regio Zuid-Kennemerland. Sinds 1997 krijgen aankomende bruggertjes in deze regio het Brugboek na de herfstvakantie. Daarin lezen ze alles over hun overstap naar het voortgezet onderwijs. De bedenkers en makers van Brugboek en de aanverwante materialen zijn Jean-Paul Mombers (vormgever) en Tom de Hoog (tekst). In 2017 verscheen de jublleum-editie met een speciaal logo: 20 jaar Brugboek!

Dit schreef de voorzitter van de begeleidingscommissie over het jubileum:

Twintig jaar Brugboek is echt een mijlpaal in onderwijsland. Zo is Brugboek elk jaar weer een geweldige steun bij de schoolkeuze van leerlingen die de grote overstap van basisonderwijs naar het voorgezet onderwijs maken. Veel leesplezier met deze jubileumuitgave!

Daan Nieuwenhuizen
Voorzitter Begeleidingscommissie Brugboek

Inmiddels een jubileum met Brugboek?
Jean-Paul Mombers: “Dat lijkt er wel op. Eind 1996 zijn Tom de Hoog en ik aan de slag gegaan in opdracht van de toenmalige Kennemerkring van Schoolleiders (KKvS) bij monde van Jaap Schlötjes, destijds rector van vo-school Sancta Maria. Hij is inmiddels met pensioen maar het zetje dat hij heeft gegeven aan deze vorm van informatieverstrekking laat het nog steeds rollen.”

Tom de Hoog: “Schlötjes nodigde Jean-Paul als vormgever uit om zijn blik eens te laten gaan over het voorlichtingsboekje ‘Studiemogelijkheden na de basisschool’. Jean-Paul zag al gauw in dat alleen een andere vormgeving niet goed genoeg zou zijn, ook de teksten waren niet optimaal en weinig toegankelijk. We kregen te horen dat men voor een keuze stond: iedere vo-school weer voor zich of deze gezamenlijke voorlichting beter en sterker neerzetten in de regio, waardoor alle scholen konden besparen op promotionele kosten.”

poster 1 brugboek-campagne 2016
poster 1 brugboek-campagne 2016

Hoe kwamen jullie op ‘Brugboek’?
Jean-Paul: “We mochten een voorstel ontwikkelen dat de KKvS zou helpen dat besluit te nemen. Best spannend dus, want het is natuurlijk een kritisch gezelschap dat naar je concepten gaat kijken. We onderzochten eerst wat nu eigenlijk de belangrijke momenten zijn voor een leerling in groep 8 van de basisschool bij die overstap naar het voortgezet onderwijs. Zo kwamen we op het idee om posters te maken die die momenten markeren. Dat zijn de verschijning van het voorlichtingsboekje, het bezoeken van Open Dagen van vo-scholen en de inschrijving. Vervolgens zijn we naar andere zaken gaan kijken die bij deze voorlichting het verschil kunnen maken.”

Tom : “Ik wilde een centraal en herkenbaar thema of slogan om alles aan te verbinden. Iets dat in de hoofdjes van die twaalfjarige Haarlemmertjes en hun ouders zou blijven hangen. Daaruit is ‘Brugboek’ geboren. In het woord ‘Brug’ zoals ik het hier gebruik, zitten drie betekenissen: ‘de ‘brug’ die je als kind overgaat naar je toekomst, je wordt bij die overstap ‘brugger’ dat is twee en dan de ‘brugklas/brugperiode’ die je betreedt in het eerste jaar op de vo-school. We presenteerden onze ideeën en zoals dat heet ‘de rest is geschiedenis’. De KKvS koos voor onze aanpak we konden het gaan uitwerken. Daarbij koos ik er eerst ook voor om de algemene teksten op twee niveaus te schrijven: voor ouders en voor de kinderen. Naderhand is deze aanpak verlaten toen uit onderzoek naar de waardering van Brugboek bleek dat de tekststijl voor kinderen van groep 8 volstond voor alle doelgroepen. Helder, compact en informatief zijn, daar gaat het om. Dat geldt ook voor teksten de deelnemende scholen alhoewel daar het wervende element ook in zit. We zien dat dat steeds beter uitpakt.”

poster 2 brugboek-campagne 2016
poster 2 brugboek-campagne 2016

Is er veel veranderd sinds de eerste editie?
Jean-Paul: “We werken met een geplande verandering in het visuele concept. Dat doen we voorzichtig om niet te verliezen wat is opgebouwd. Wel is een aantal jaren terug de foto die we gebruiken voor de voorplaat van Brugboek opnieuw geschoten. Ten eerste waren op de oorspronkelijke foto uit begin 1997 kinderen te goed herkenbaar. Die waren zoveel jaar later ook geen kind meer, dus daar kwamen opmerkingen over. Belangrijker was dat de oorspronkelijke foto te statisch overkwam. Tom en ik wilden meer actie en kinderen echt die brug over zien gaan. Dat we in Haarlem prachtige bruggen over het Spaarne hebben is daarbij een leuk extraatje. Nu rennen de kinderen over de brug. Elke uitgave pas ik het kleurschema aan om weer een frisse en opvallende presentatie te krijgen. De meest recente editie is full colour.”

Tom: “Zo kwamen we naderhand ook op ‘Brugweb‘ voor de website, die in 2015 ook geheel is vernieuwd en responsive is gemaakt. De site vervult een specifieke rol met links naar vo-scholen, plattegronden en een vragenlijst die groep 8’ers kunnen aanmaken en downloaden. Daar wordt goed gebruik van gemaakt. Vanaf najaar 2017 bevat bruwgweb ook een selector voor kiezen van schoolsoort en schoolprofiel. Met een poll in de website meten we de mening van de aanstaande bruggertjes over Brugboek, Brugweb en de stap naar de brugklas. Zo weten we in welke mate kinderen er erg tegenop zien of het juist leuk vinden om naar het vo te gaan.”

poster 3 brugboek-campagne 2016
poster 3 brugboek-campagne 2016

Hoe zit het nu eigenlijk productioneel in elkaar?
Jean-Paul: “Elk jaar maken we een planning samen met het team dat ons aanstuurt en ons input geeft. Aan hen leggen we ook de kleurvoorstellen en ontwerpen voor. Deze begeleidingscommissie is in de loop van de tijd regelmatig van samenstelling veranderd, je zou kunnen zeggen dat Tom en ik de constante factor zijn.”

Tom: “Uitgaande van de planning starten we medio mei de communicatie met de deelnemende vo-scholen. Zij worden uitgenodigd tekst en beeld in te zenden uitgaande van een vast ‘format’. Wat zij aanleveren nemen we door en maken we op. Dat zien de deelnemers – na de grote vakantie – terug als pdf met ook de lijst van voorlichtingsmomenten waar zij aan deelnemen en die ze zelf organiseren. Na een correctieronde gaat dan het geheel naar de drukker. ”

poster 4 brugboek-campagne 2016
poster 4 brugboek-campagne 2016

Jean-Paul: “Daar bekijken we de proeven en stellen we zaken bij als dat nodig is. Kort voor de herfstvakantie krijgt de verdeler in de regio alle materialen van de drukker. Vervolgens levert hij alles in de vorm van pakketten aan de basisscholen in de regio, een behoorlijke klus. De planning luistert nauw want de aanlevering aan de basisscholen moet weer ruim voordat de voorlichting vanuit de vo-scholen begint. Intussen zorgen wij dat ook Brugweb weer helemaal actueel is. Daarmee is de cirkel rond en kunnen we op naar een volgend Brugjaar!”

Teamwork voor allesuitjezelf.nl

Teamwork voor allesuitjezelf.nl  waarbij Tom de Hoog | CONTEXT tekst op meerdere niveaus schreef. Interviews, artikelen, instructies, microcopy, navigatie-items. Daarbij deed ik beeldselectie- en bewerking. Deze website moet meer dan 10 duizend gemeentemedewerkers de weg naar – kosteloos te volgen – opleidingen wijzen.

Een website maken is teamwork

Samenwerken deed ik in een hecht team met onder meer projectleiders Miriam Leeflang , Freek Vos en  Content King Rob Punselie ook aan boord. Cross Creative Agency 0to9 uit Rotterdam bedacht de structuur voor allesuitjezelf.nl. Daarbij legde dit bureau de lat hoog. Werken met deze website moet intuïtief en mensvriendelijk zijn. De flow door de site moet daarbij logisch en prettig voelen. Een lijstje uit te voeren acties moet de gemeentemedewerkers activeren. De komende maanden gaan we zien of ze dat doen.

Instructieve stijl moedigt aan om verder te komen in loopbaan

Tom de Hoog | CONTEXT snijdt de taart aan bij de feestelijke start van allesuitjezelf.nl live.
Tom de Hoog | CONTEXT snijdt de taart aan bij de feestelijke start van allesuitjezelf.nl live.

De tekstbehandeling heeft veelal het karakter van een handleiding. Dat heeft een reden. Het gaat erom duidelijk te maken wat de te nemen stappen zijn. Dan kies je voor instructieve en korte teksten. Noem het microcopy die gebruikers positief stemt om de volgende stap te zetten. Het formuleren van de tekststijl is ook teamwork met de door Content King Punselie bedachte onderlegger voor alle tekst in de site.  Aan de gebruikers is nu het oordeel of zij er goed mee overweg kunnen.  Tom de Hoog | CONTEXT haalde in iedere geval alles uit zichzelf om deze website mede van de juiste content te voorzien. Met interviews, artikelen, instructies, microcopy, navigatie-items.

NeroZero in de Top 5 van Duurzaam Gebouwd

Recent maakte Tom de Hoog | CONTEXT een verslag van een ‘open huis’ met rondleiding. Het betreft de NeroZero woning die door TNO en Koppen Bouwexperts is ingericht om duurzame innovaties bij elkaar te brengen. En woning als laboratorium. Doel is om de losstaande techniek met elkaar te verbinden en zo een maximaal effect te bereiken.

Leuk om te schrijven, nog fijner is dat het gelezen wordt

Een verslag van een samenkomst van techneuten is heel aardig om te maken. Nog leuker is het als dat verslag goed gelezen wordt. Online stond het artikel in oktober 2018 op het platform duurzaam gebouwd. Het behoort tot de top 5 van best gelezen artikelen die maand  bevestigde het platform mij.

Lees het artikel ‘NeroZero huis lacht als het pluis is

Lekker leesbaar schrijven over LED en meer

Schrijven voor vakblad Elektropraktijk is ‘electrifying’ voor mij in mijn rol als vakbladjournalist. In de elektrawereld gebeurt van alles. En zeker bij LED volgen de innovaties elkaar snel op. ik rapporteer graag over de ontwikkelingen waarbij ‘lekker leesbaar’ toch altijd weer voorop staat. E-installateurs willen toegankelijke tekst over zaken die ze boeit en vakmatig verplichte kost zijn.

Interesseveld van de vakbladjournalist

Weten wat er in een sector speelt en interesse in de ontwikkelingen zijn de basis voor elke vakbladjournalist. Daarbij komt het enthousiasme om bij de mensen uit een vakgebied aan tafel of via de telefoon het nieuws ‘op te halen’ dat informatief is en lekker leesbaar voor de doelgroep. Tom de Hoog | CONTEXT doet dat al jaren voor vakblad Elektropraktijk. Zeker in de installatiesector gebeurt veel en versnelt het tempo om vanuit de techniek een oplossing te bieden voor duurzaamheidsvraagstukken. Er ligt een gouden kans voor deze sector die zich tot nu te weinig vaart maakte. Rapporteren over wat en wie en wel de kansen zien en pakken is meer dan inspirerend.

Artikelen over lichtende voorbeelden lezen lekker weg

In 2018 interviewde Tom de Hoog | CONTEXT de oprichters van de Lichting Design Academy voor vakblad ElektroPraktijk. Op LinkedIn gaven zij een enthousiaste reactie die weer door veel anderen werd opgemerkt. Lees de melding op LinkedIn

Lekker lezen over LED

LED is hot, zoveel is duidelijk. De LED Expo 2015 op 11 en 12 februari was 2x zo groot als de vorige beurs. Rolf Heynen van GVCC/Good! legt in mijn vakbladartikel voor Elektropraktijk uit wat de LED-trends zijn.“Er waren wel congressen en seminars over LED, maar een echte beurs was er tot 2014 voor de LED-sector nog niet”, aldus Rolf Heynen. “Wij zijn daar ingestapt met een concept dat helemaal is gericht op alles wat speelt bij LED. Dat er behoefte aan was hebben we gemerkt bij de eerste editie in februari 2014. Het was waanzinnig, we hadden ruim zeventig exposanten en het was twee dagen knallend druk. De dag na de beurs kregen we al inschrijvingen voor de komende editie. Ook bedrijven die toen niet exposeerden willen er de komende editie graag bij zijn.”

Sportschool met superfitte webcontent

Voor Sportinstituut Tom van der Kolk  schreef Tom de Hoog | CONTEXT superfitte webcontent die lekker leesbaar  bezoekers informeert over lesroosters, speciale activiteiten en meer. Ook de navigatie slankte af en de mogelijkheden van het cms zijn nu optimaal benut. Met  als basis de mogelijkheden die standaard templates van de gespecialiseerde webbouwers Gym Apps – voorheen Concapps – maakten we de content:

  • overzichtelijker ingedeeld;
  • beter werkbaar door bijvoorbeeld  het lesrooster, een speciale functie in deze toepassing, op te schonen. Dit maakt het gericht inzetten van de diverse roosters voor de lessen en de fitness door de medewerkers van het sportinstituut een fluitje van een cent;
  • beter leesbaar door consequent gebruik van  de stylesheet;
  • lekkerder leesbaar door te werken met tussenkoppen en het waar mogelijk vermijden van lijdende vorm in zinnen;
  • commerciëler door het schrijven van testimonials over sporters die  het sportinstituut aanbevelen. Dit op basis van korte interviews door medewerkers die als input in steekwoorden die Tom de Hoog | CONTEXT bewerkt.

Meer weten? Kijk zelf op tomvanderkolk.nl

Content update voor website mkb-bedrijf

MKB-ondernemingen kunnen niet zonder website die producten en diensten goed presenteert. Een permanente aanwezigheid op het internet met informatie is gewoon waardevol voor klanten en prospects . En, dat is waar een website nog steeds een goede rol kan vervullen. Voorwaarde is wel dat de informatie klopt en ook feitelijk is.  Een goede bedrijfswebsite is informatief, leesbaar en stimuleert contact.

Website MKB-bedrijf krijgt content update

Tom de Hoog | CONTEXT pakte de tekst aan voor Caris & Reiner Installatietechniek bv in Sittard. Als eerste de navigatie verbeteren na een analyse op zoekwoorden. Daarna herschrijven van alle content met SEO voor ogen maar ook leesbaarheid goed in beeld. Overigens, goed beeldmateriaal ontbrak op de verouderde versie van de website. Met nieuw aangeleverd fotomateriaal voegden we ook projecten toe met daarbij de expertise van deze erkende installateur uit Sittard. Alles in WordPress met die handige optimalisatietools. Werken aan het web was nog nooit zo leuk!

Website Caris & Reiner Installatietechniek bv Sittard
Website Caris & Reiner Installatietechniek bv Sittard